M.Quervain

De ziekte van de Quervain

De ziekte van de Quervain is een overbelasting letsel van de pezen, die in de peesschede van de duim lopen. Het komt relatief vaak voor, dus de kans is groot dat u patiënten in uw praktijk krijgt die hier last van hebben. In deze blog leest u wat de ziekte van de Quervain precies is en hoe u het kunt behandelen.

Wat is de ziekte van de Quervain?

Bij de ziekte van Quervain, of het syndroom van de Quervain, zijn de pezen en de peesschede van de duimspieren geïrriteerd of ontstoken. Het gaat hierbij om de pezen van de abductor pollicis longus en de extensor pollicis brevis. De naam van de ziekte is vernoemd naar de ontdekker, de Zwitserse chirurg “De Quervain”. Wanneer de patiënt zijn duimspieren gaat aanspannen, komt er een spanning op deze pezen te staan. Overmatige aanspanning resulteert tot overbelasting. Dit heeft als gevolg dat er irritatie en soms schade ontstaat aan de pezen. Deze irritatie leidt tot pijn en gevoeligheid aan de duimkant van de pols. Bij het strekken of vastpakken, wordt de pijn verergerd. Na een tijd kan uw patiënt kracht verliezen in de pols of duim.

De ziekte van de Quervain kan op elke leeftijd ontstaan, maar vrouwen hebben 8 tot 10 keer meer kans om het te krijgen dan mannen. Bij mensen die eenzelfde handeling vaak herhalen, komt het ook vaker voor. Een voorbeeld hiervan is jonge moeders. Zij voeren vaak dezelfde bewegingen uit, bij het verzorgen van hun baby. Andere belastende activiteiten zijn onder andere klussen, computerwerk en sporten zoals golf, volleybal of racketsporten.

De symptomen van de ziekte van Quervain zijn als volgt:

• Het buigen en strekken van de duim is pijnlijk
  • De pijn bevindt zich aan de duimzijde van de onderarm
  • Er is een zwelling ter hoogte van de peesschede
  • Het ronddraaien van de pols is pijnlijk en soms wordt een ‘knakkend’ gevoel ervaren
  • Er is een dof gevoel bij de duim en wijsvinger

Hoe behandelt u patiënten met de ziekte van de Quervain?

U kunt als fysiotherapeut een grote bijdrage leveren aan het herstel van patiënten met de ziekte van de Quervain. Als eerste is het belangrijk dat de diagnose goed is vastgesteld. Het vaststellen van de ziekte kan door middel van de test van Finkelstein. Deze test gaat als volgt:

1. De patiënt maakt een vuist met zijn duim onder zijn vingers
  2. Hij beweegt de hand/pols weg van de duim, richting de pinkzijde

In onderstaande video is precies te zien hoe de test van Finkelstein wordt uitgevoerd.

Wanneer er pijn ontstaat ter hoogte van de duimbasis, die uitstraalt naar boven, is de kans groot dat de patiënt de ziekte van de Quervain heeft. Er kan verder onderzoek plaatsvinden, zoals een echo. Hiermee kan de ernst van de situatie worden bepaald.

Wanneer uw patiënt de ziekte van de Quervain blijkt te hebben, is het belangrijk dat hij veel rust. Hiermee wordt voorkomen dat de overbelasting verergert en de klachten worden hierdoor verminderd. Een spalk kan hierbij goed helpen, om het gewricht te ontzien. Wanneer de pijn en zwelling niet vanzelf verminderen is het aan te raden om andere middelen te gebruiken zoals ontstekingsremmers. Met adequate fysiotherapie stelt u de oorzaak vast, waardoor de ziekte is ontstaan bij uw patiënt. De oorzakelijke factoren kunnen op deze manier gecorrigeerd worden, waardoor de ziekte misschien wel overgaat.

Om de klachten bij uw patiënt te verminderen, zijn er veel behandelingsvormen mogelijk.
Hieronder een aantal voorbeelden die u als fysiotherapeut kunt inzetten.

Wanneer bovengenoemde methoden niet helpen is in het uiterste geval een operatie ook mogelijk. Bij deze operatie wordt de peesschede opengemaakt, zodat de pezen meer ruimte krijgen en irritatie wordt tegengegaan. Wanneer uw patiënt een operatie ondergaat, is het van belang om na de operatie direct te starten met handtherapie. De beweging van de duim en pols moet worden hersteld en de kracht in de hand moet terugkomen, zodat hij weer optimaal kan worden gebruikt.